Projecten

Projecten

Hieronder vind je een toelichting op onze projecten in 2024.

Gelderse verhaallijnen

a. Romeinen

De Romeinse Limes is nu een paar jaar UNESCO Werelderfgoed. Daardoor is het denken over het Romeinse verleden in een stroomversnelling terecht gekomen. Meerdere onderzoeken zijn gedaan en er wordt gewerkt aan een masterplan dat moet leiden tot meerdere projecten om de identiteit van de regio te versterken met het Romeinse verleden. In 2024 hopen we te starten met de uitvoering van een of meerdere projecten hieromtrent.

b. Kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen

Kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen (KBL) in de regio Arnhem Nijmegen, op de Veluwe en in de Achterhoek werken sinds 2018 samen om hun product sterker op de kaart te zetten. TVAN zorgt samen met Achterhoek Toerisme voor de uitvoering van het programma, dat in 2024 bestaat uit kennisontwikkeling, netwerkbijeenkomsten, productontwikkeling en marketing. Provincie Gelderland neemt 50% van de kosten voor zijn rekening en het andere deel wordt betaald door partners en gemeenten. Speciale aandacht gaat in 2024 uit naar het investeringsprogramma voor de KBL: zij kunnen in aanmerking komen voor dekking van 50% van de ontwikkelingskosten met een maximum van € 10.000 per KBL.

c. Innovatie WO2-erfgoed - Oorlogspad

Oorlogspad is een innovatieve app die je kunt gebruiken voor een betekenisvolle wandeling, die je meeneemt naar wat zich op een specifieke plek heeft afgespeeld ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, hier in Gelderland. De wandelaar, en dat kan iemand uit de directe omgeving zijn, een dagjesmens of een toerist, gebruikt de GPS-webapp om thematische paden te bewandelen daar waar het gebeurde. Zo dragen we bij aan een beter begrip en bewustzijn rondom plekken waar geschiedenis geschreven is. Gebeurtenissen die ons gevormd hebben tot wie we zijn. Locaties van WO2-erfgoed kunnen zich intekenen voor het laten produceren van een eigen route in dit innovatieve product. Uitvoering gebeurt door TVAN i.s.m. Stichting WO2GLD en Erfgoed Gelderland.

d. 80 jaar vrijheid

In 2024 en 2025 is het 80 jaar geleden dat eerst het zuiden en later ook het noorden van Nederland werd bevrijd. We ontwikkelen in dit project vernieuwde producten rondom vier belangrijke, maar minder bekende gebeurtenissen uit de laatste oorlogsjaren en zetten deze via een campagne in de markt. Daarbij sluiten we aan op he bredere programma dat de provincie uitvoert rondom de bevrijding van Gelderland.

e. Gelderse streken

  1. Gelderland levert je mooie streken! Met deze slogan werken we met de andere regionale toeristenbureaus (RBT’s) in Gelderland al jaren samen om de Gelderse streken – en voor ons dus de Veluwe, Rijk van Nijmegen en regio Arnhem – in de markt te zetten op de Nederlandse, Duitse en Vlaamse markt. Het project valt uiteen in drie delen. Samen met de andere RBT’s zorgen we er door middel van een awareness campagne voor dat er veel aandacht is voor de Gelderse streken in het algemeen én voor onze eigen streken. We doen dat via social media, artikelen in tijdschriften, krantenadvertenties, banners, radiospots, etc. Alles om ervoor te zorgen dat er vooral veel aandacht is voor de streken en dat het verlangen om die streken te bezoeken groeit. Dat doen we op zo’n manier dat we de drukke periodes en gebieden ontlasten en doelgroepen aantrekken die bij ons passen.

In het tweede deel zorgen we er voor dat er meer informatie beschikbaar komt voor mensen die al geïnteresseerd zijn in een van onze streken. We bieden bijvoorbeeld webazines aan en versturen emailnieuwsbrieven.

In het derde deel versterken we onze awareness campagne met specifieke inzet op de Duitse markt en voeren we campagne om de zakelijke bezoeker te interesseren voor onze streken.

Samenwerkingen binnen de regio

f. Wandelnetwerk regio Arnhem Nijmegen

In 2023 zijn de voorbereidingen getroffen voor de aanleg van een dekkend wandelnetwerk in de regio Arnhem Nijmegen. Eind december 2023 is het ontwerp klaar, vanaf 2024 gaan de paaltjes, bordjes en informatiepanelen in de grond. Mogelijk gemaakt dankzij subsidies van Provincie Gelderland en tien betrokken gemeenten, onder coördinatie van de Groene Metropoolregio. TVAN verzorgt de projectleiding. De aanleg van het netwerk zal in het derde kwartaal van 2024 zijn afgerond. Vanaf dat moment kan de wandelaar gebruik maken van zo’n vijftienhonderd kilometer aan bewegwijzerde paden in de totale regio. De wandelpaden zijn dan voorzien van een uniforme bewegwijzering aan de hand van keuzepunten. Bij zo’n keuzepunt kan de gebruiker kiezen om een lokaal ommetje te lopen (bewegwijzerd met een pijl in een opvallende kleur; iedere route heeft dan zijn eigen kleur) ofwel zelf zijn route uit te stippelen door van keuzepunt naar keuzepunt te lopen. Die keuzepunten hebben daarvoor elk een eigen nummer. Op strategische plekken worden er startpunten ingericht, bijvoorbeeld bij een horecabedrijf met parkeergelegenheid.

g. Bestemming Arnhem

In 2023 is er gestart met een samenwerking tussen de Gemeente Arnhem, City Marketing Arnhem, Platform Binnenstad Arnhem en Visit Arnhem Nijmegen. Dit met als doel om ‘Bestemming Arnhem’ als meerdaagse bestemming gezamenlijk op de kaart te zetten. Het neerzetten van Arnhem als aantrekkelijke bestemming voor kwalitatief bezoek wordt gedaan door het laden van het merk Arnhem (branding) en het inspireren en activeren van (potentiële) bezoekers met de inzet van de belangrijke pijlers/trekkers die de stad rijk is. De in het voorjaar van 2023 gestarte campagne rondom het thema ‘mode’ is succesvol ontvangen en positief afgerond. In het najaar van 2023 spelen de thema’s vrijheid en cultuur een grote rol. In 2024 wordt de positieve samenwerking gecontinueerd middels thematische campagnes om Arnhem als meerdaagse bestemming te (blijven) positioneren.

h. Bestemmingsmanagement

In nauw overleg met Groene Metropoolregio en VeluweOp1 voert TVAN in 2024 zijn programma ‘Bestemmingsmanagement’ uit. Provincie Gelderland financiert de hiervoor benodigde ureninzet. Voor de Veluwe besteden we aandacht aan 1. De verdere implementatie van de belevingsgebieden; 2. De verdere toepassing data bezoekersdrukte en -spreiding en 3. De begeleiding van de ontwikkeling van toekomstige bezoekerscentra op de Veluwe. Voor de regio Arnhem Nijmegen zullen we 1. Onze merkstrategie voor regio Arnhem en Rijk van Nijmegen herijken; 2. Data voor het meten van bezoekersdrukte en -spreiding ontwikkelen en 3. De kansen voor toerisme en recreatie vanuit het Groen-Blauw Raamwerk in kaart brengen. Voor de beide werkgebieden zullen we het thema duurzaamheid in onze bestaande werkzaamheden integreren.

i. 3e Waterverhaal van Nederland

Samen met Marketing Oost, Achterhoek Toerisme en Groene Metropoolregio zal TVAN in beeld brengen of er kansen zijn om het stroomgebied van de IJssel en Nederrijn toeristisch op de kaart te zetten. Nationaal wordt er al jaren aandacht gegeven aan de toeristische betekenis van de Noordzeekust met de Deltawerken en de Waddenzee, maar de grote rivieren zijn net zo essentieel voor de ontstaansgeschiedenis en de huidige maatschappij van ons land. In onze provincie Gelderland bevindt zich de ‘waterkraan’ waarmee de waterstand in ons land wordt geregeld. De grens van het Romeinse Rijk liep tot aan de Rijn, de legers van Lodewijk de 14e trokken over de IJssel het land binnen en de IJssellinie zou in de Koude Oorlog in jaren ’50 onze laatste verdedigingslinie zijn. Reden genoeg om met elkaar te onderzoeken of en hoe we het stroomgebied toeristisch kunnen positioneren. TVAN zal erop toezien dat de Veluwe en de regio Arnhem Nijmegen een sterke positie in het nieuwe concept krijgen.

Volg ons

Via LinkedIn